Doin’ Alright

Doin’ Alright

„Narysowałem to (logo zespołu – przyp. aut.) po raz pierwszy w 1968 r. Dopiero w erze komputerowej, około 1990 r., mogłem wygładzić nieco kontury i wyprostować linie. Osobiście zawsze byłem z tego rysunku zadowolony. Niektórzy porównywali ten znak do logo Stonesów. Rzeczywiście, podobieństwo jest, ale ja byłem pierwszy” – Tim Staffell.

Zespół Smile – Roger Taylor, Brian May i Tim Staffell w Londynie pod Royal Albert Hall

Grupa nazywała się Smile, a film biograficzny Bohemian Rhapsody opowie również część jej historii – pokaże także publiczności swego rodzaju reaktywację zespołu podczas wykonania jednej niepozornej piosenki, która pozwoli wkroczyć w zupełnie nowy rozdział.

[restrict …] Założona w październiku 1968 r. przez studentów Tima Staffella (wokal i bas), Briana Maya (gitara i wokal) oraz Rogera Taylora (perkusja i wokal) grupa Smile była jedną z wielu działających wtedy w okolicach Londynu. Oferująca ostre brzmienie (raz nawet, po występie w Royal Albert Hall, żartobliwie nazwana najgłośniejszą grupą zachodniego świata), rozgrzewała publiczność przed koncertami Yes czy Hendrixa.

„Najbardziej niesamowite występy odbywały się w Imperial College i Royal Albert Hall” – mówi Tim. „Zwłaszcza kiedy występowaliśmy przed Hendrixem i on spytał mnie w korytarzu, którędy na scenę”.

Wspominając tamte czasy po 50 latach, Tim zastanawia się nad repertuarem grupy. Była to mieszanka naszych wersji ówczesnych hitów i własnych utworów, jak See What a Fool I’ve Been. „Nie wydaje mi się, żebyśmy podchodzili do niego tak jak Queen później” – przypomina sobie pierwotną wersję Smile. Mgliście pamięta również klasyk Tommy’ego Jamesa Mony, Mony.

Dalej wspomina: „W naszej piosence Doin’ Alright, tak jak w przypadku Step on Me, Brian stworzył linię melodyczną, a ja tekst, chociaż możliwe jest, że ja też coś wniosłem do warstwy muzycznej, a Brian udoskonalił słowa”.

Staffell odszedł ze Smile w roku 1970, zostawiając wolne miejsce dla Freddiego Bulsary, z którym Brian May i Roger Taylor założyli Queen. Po odejściu kilku basistów próbujących wypełnić wolne miejsce, w lutym 1971 r. pojawił się John Deacon, stabilizując skład zespołu. Tim odszedł bezpośrednio po nagraniu i wydaniu pod szyldem Mercury Records singla z utworem Earth Staffella ze Step on Me autorstwa May/Staffell na stronie B. Poza tymi utworami zespół zdążył jeszcze nagrać własną wersję April Lady (utwór zaproponowany przez wytwórnię) oraz własne piosenki Blag, Polar Bear i Doin’ Alright.

– Z tego co pamiętam, chyba mieliśmy zarejestrować w studiu If I Were a Carpenter, numer, który publiczność na koncertach lubiła najbardziej” – wspomina Tim. – Być może nagralibyśmy też Silver Salmon. Prace nad płytą przerwało moje odejście”.

Singiel zespołu Humpy Bong z 1970 r. (foto Discogs)

Po rozstaniu z Brianem i Rogerem Tim dołączył do Humpy Bong i wydał z nią jedyny singiel Don’t You Be Too Long z utworem We’re Alright till Then na stronie B. Następnie został członkiem progresywno-rockowej grupy Morgana Fishera, Morgan, która nagrała dwa albumy Nova Solis (zawierający nową wersję Earth) i Brown Out (później przemianowany na The Sleeper Wakes).

 

 

 

 

 

Staffell to nie jedyny były członek Smile, który nagrywał stare utwory zespołu z nową grupą. Latem 1972 r. Queen pracowało nad debiutanckim albumem. Freddie Bulsara, już po zmianie nazwiska na Mercury, wraz z zespołem zarejestrował na taśmie nową wersję Doin’ Alright, przechrzczoną na Doing All Right.

„Zawsze myślałem, trochę cynicznie” – zadumał się Tim, „że umieścili ten utwór na pierwszej płycie ze względów praktycznych – nie mieli dość materiału, Freddie znał piosenkę, więc ją nagrali – na moje szczęście! Wiesz, wersja Queen jest gładsza niż Smile i pokazała mi coś, co zawsze przypuszczałem – Freddie miał czystszą barwę głosu niż ja i mógł śpiewać delikatniej. Tego mu zawsze zazdrościłem”.

Okładka albumu „Ghost of a Smile” wydanie CD z 1997 r. (foto Discogs)

W kolejnym, 1973 r. Queen zagrali Doing All Right podczas swojej pierwszej sesji dla BBC. Nagranie to doczekało się kilku wydań przed 2016 r., kiedy to znalazło się na Queen on Air ze wszystkimi sześcioma sesjami dla BBC. Po wydaniu debiutanckiego albumu w 1973 r. grali czasem ten utwór na żywo, szczególnie często w 1975 i 1977 r.

Nagrania Smile ujrzały światło dzienne w 1982 r. na wydanej tylko w Japonii płycie Gettin’ Smile. Oryginalne taśmy Smile zostały zremasterowane w 1997 r. na holenderskie wydawnictwo Ghost of a Smile.

Do końca lat 70., kiedy Queen miało już całą gamę przebojów i nowych płyt do prezentowania na żywo, Doing All Right pozostało swoistą perełką, bardzo docenianą w środowisku fanów i kolekcjonerów, ale kompletnie nieznaną szerszej publiczności.

Thomas the Tank Engine (foto Wikipedia)

Tim Staffell porzucił przemysł muzyczny w połowie lat 70., aby poświęcić się tworzeniu modeli. Pracował nad słynną lokomotywą Tomkiem z serialu Tomek i Przyjaciele i wyrzeźbił model kosmity z okładki pierwszego solowego albumu dawnego kolegi z zespołu Rogera Taylora Fun in Space z 1981 r., pracując w firmie Allistera Bowtella.

22 grudnia 1992 r. – 13 miesięcy po przedwczesnej śmierci Freddiego Mercury’ego – fani zostali zaszczyceni specjalnym występem reaktywowanego Smile w składzie Tim Staffell, Brian May i Roger Taylor w trakcie świątecznego przyjęcia Fanklubu Queen, na którym gwiazdą wieczoru był zespół The Cross. Po raz kolejny rozkołysali publiczność wykonaniem Earth i If I Were a Carpenter.

Tim nie zapomniał jednak o Doin’ Alright. U schyłku milenium gromadził piosenki, które napisał w trakcie swojej kariery i przymierzał się do ich nagrania, ciągle też tworzył nowe.

W rezultacie powstał album aMIGO, wydany w 2003 r., zawierający nową wersję Earth (z gościnnym występem Briana Maya i Morgana Fishera, nawiązując do dwóch poprzednich nagrań tego utworu) i Doin’ Alright, również wykonane w towarzystwie współautora, Briana.

Okładka albumu aMIGO (źródło timstaffell.bandcamp.com)

„Przez lata wpływały na mnie różne gatunki muzyczne” – mówi Staffell, opowiadając o nowej aranżacji Doin’Alright, która znalazła się na aMIGO”. – „Lubię o sobie myśleć jak o wielbicielu tego, co najlepsze w każdym gatunku. Wydawało mi się, że najlepsza aranżacja dla tego utworu będzie mieć w sobie coś z country. Zawsze byłem wielkim fanem Dixie Chicks i być może miałem ich z tyłu głowy aranżując ten utwór”.

W 2010 r. z obozu Queen dotarły pierwsze wieści na temat planowanego filmu o Freddiem Mercurym, ostatecznie zatytułowanego Bohemian Rhapsody, którego premierę zaplanowano pod koniec tego roku. Historia nie mogłaby się obejść bez wzmianki o rozpadzie Smile i powstaniu Queen. W zwiastunie widać młodego Freddiego za kulisami po ostatnim koncercie Smile, oferującego swoją pomoc w sytuacji, kiedy Tim odszedł. Smile zostało pokazane w trakcie wykonywania Doin’ Alright – utworu-mostu między jednym zespołem a drugim.

„Nie miałem pojęcia, że film zawiera fragment o Smile” – mówi Staffell. – „Dowiedziałem się, kiedy dostałem e-mail od Briana, w którym pisał, że chciałby odtworzyć surowość tamtych nagrań na potrzeby filmu. Zaprosił mnie, żebym zaśpiewał i zagrał na basie jak wtedy, przed laty. To był wspólny wysiłek, staraliśmy się wszyscy trzej, Brian, Roger i ja. Nie reaktywowaliśmy grupy, graliśmy osobno, potem zmontowano to w studiu. Oryginalne nagranie Smile było zarejestrowane na 2-calowej analogowej taśmie w czasach, kiedy technologia nagrywania była w porównaniu z dzisiejszą raczej siermiężna. Prawdziwym wyzwaniem było stworzenie za pomocą nowoczesnych narzędzi dźwięku i klimatu z 1969 r., ale w jakości z 2018. Myślę, że ekipa odwaliła kawał dobrej roboty”.

Tim po raz pierwszy napisał o swoim zaangażowaniu w powstawanie filmu na swoim oficjalnym profilu facebookowym trzy miesiące po sesji z 8 maja: „Byłem ostatnio z Brianem w Abbey Road Studios, żeby nagrać wokal na potrzeby filmu Bohemian Rhapsody, gdzie jako młodzieniec śpiewam na koncercie Smile Doin’ Alright. Nagrałem też wokal i bas na ścieżkę dźwiękową”. Wpis wywołał radość wśród fanów.

Brian i Tim w studio Abbey Road (źródło Instagram Tima/Briana)

Nowa wersja Doing All Right z 2018 r. pojawi się na albumie ze ścieżką dźwiękową Bohemian Rhapsody, będąc tym samym pierwszym od 50 lat nowym materiałem nagranym przez Smile.

Gdy fani z niecierpliwością czekają na film, Tim stale ciężko pracuje. „Mój nowy album Two Late zostanie wydany w wersji online 22 października” – pisze. „Pod wieloma względami komponowanie i nagrywanie go było bardzo twórczym doświadczeniem, szczególnie biorąc pod uwagę, że cały materiał jest nowy. Wróciła mi wiara w to, że umiem komponować. Uważam, że nowy album jest bardziej spójny stylistycznie, ponieważ aMIGO zawierał piosenki, które powstawały przez 40 lat i przez to był bardzo różnorodny”.

„W nowym roku rozpocznę pracę nad moim trzecim studyjnym albumem”, kontynuuje Tim. „Zamierzam rozszerzyć instrumentarium. Może użyję skrzypiec, akordeonu, być może afrykańskich instrumentów perkusyjnych. Na moim etapie życia nowa szansa na stworzenie nowej własnej muzyki jest bardzo zachęcająca.

To ekscytujące czasy! Nadal gram na żywo, mam sesje w studiu, nieco występów solowych i z zespołem tu i ówdzie. Tak naprawdę to jestem bardziej zajęty niż kiedykolwiek przedtem”.

Okładka albumu „Two late” (źródło timstaffell.bandcamp.com)

Premiera filmu Bohemian Rhapsody odbędzie się 2 listopada 2018 r.

Album ze ścieżką dźwiękową został wydany 19 października 2018 r.

Nowy album Tima Two Late jest dostępny w wersji cyfrowej od 22 października 2018 r.

Patrick Lemieux jest współautorem The Queen Chronology. Wydanie drugie uzupełnione jest dostępne w księgarniach i sprzedaży internetowej.

 

 

 

źródło Doin’ Alright (http://www.queenonline.com, 19.09.2018)

autor: Patrick Lemieux

tłumaczenie: Anna Pudykiewicz

korekta: Paweł Kukliński

skład: daga [/restrict]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

÷ two = five